Helsy

Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen blogi

Aurinkosähköllä saariston rengasreitille

Jätä kommentti

Polkupyöräily on mukavaa, mutta olen sen verran laiska, että en viitsi tavallisella pyörällä ajaa päivittäin esimerkiksi töihin. Sähköavusteisella menee sen sijaan muutama kymmenenkin kilometriä, pahimpia sadepäiviä lukuun ottamatta vaikka joka päivä. Saariston rengasreitti on yksi parhaista pyöräilyreiteistä Suomessa: matkan varrella on palveluita, nähtävyyksiä, ravintoloita ja mikä parasta, monipuolista saaristoluontoa. Lauttamatkat antavat hyvän mahdollisuuden taukoiluun.

Image

Saariston rengasreitin maisemaa. Kuva: Janne Käpylehto

Olin suunnitellut jo pitkään rengasreitin ajamista sähköavusteisella polkupyörällä. Matkaan lähdin tandempyörällä, jossa oli lisäksi 40 watin aurinkopaneeli. Pyörä on kymmenisen vuotta vanha, hieman maastopyörän oloinen Monark, jossa on paksuhkot renkaat, eikä rungossa ole säästelty teräksen määrässä. Pyörä on hyvin raskas ajaa, mutta sähköavusteisena matka sujuu mukavasti. 25 km/h matkanopeus on helposti saavutettavissa.

Monarkin muuntaminen sähköavusteiseksi vei pari tuntia. Merkittävin vaihe oli johtosarjan pidentäminen, koska sarjaa ei ole alunperin tarkoitettu tandempyörään asennettavaksi. Hyvin se kuitenkin toimi ja jaksoi liikuttaa ripeästi kahtakin henkilöä sekä noin 15 kg tavarakuormaa.

Image

Sähköavusteisella tandempyörällä matka taittuu kepeästi. Pakkarilla aurinkopaneeli. Kuva: Raija Ikäläinen

Asennuksessa vaihdetaan etupyörä kokonaan uuteen, moottori on keskiössä. Lisäksi tulee akkutarakka, johtosarja, ohjausyksikkö tai näyttö sekä Suomen tieliikennelain vaatima poljintunnistin. Jotta polkupyörä on vielä polkupyörä eikä laiton mopo, seuraavien kolmen seikan tulee täyttyä:

1) avustusteho korkeintaan 250 wattia

2) avustuksen pitää loppua, kun nopeus saavuttaa 25km/h

3) avustus saa toimia vain silloin, kun ajaja polkee myös itse.

Koska rengasreitin päivämatkaksi tuli noin 100 km, otin mukaan kaksi akkua.

Image

Pyörän sähköistyssarja on Suomen Bioauto OY:ltä. http://www.suomenbioauto.fi

Vielä kiinnostavampi kokeilu oli 40 watin aurinkopaneeli, joka tuotti koko reissun energiasta noin kuudesosan. Pyörään olisi periaatteessa mahdollista ahtaa paljon enemmänkin paneeleita, mutta matkustusmukavuus alkaisi kärsiä.

Jotta aurinkopaneelin lataus onnistui, tarvittiin jännitemuunnin väliin, koska aurinkopaneelista saadaan nimellistehollaan noin 20 voltin jännite ja pyörän akku latautuu täyteen 42 voltin jännitteellä. Noh, tuollainen DC-DC -muunnin ei ole kovin vaikea rakentaa kun virtaakaan ei tarvita kuin pari ampeeria.

Kokonaisuutena sähköavustus toimi pyörässä erinomaisesti. Matkavauhti oli hurja. Seuraavaksi täytyy kokeilla veneretkeä sähköperämoottorilla ja laittaa veneeseen riittävä määrä, ehkä muutama sata wattia aurinkopaneeleita.

 

Janne Käpylehto, Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen hallituksen jäsen

Katso myös Pienenergia -blogista ’timelapse’ -video polkupyörämatkasta. Blogissa myös muita energia-aiheisia kokeiluita.
www.pienenergia.com

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s